Wednesday, November 14, 2007

Havacılık baba parasıyla olmuyor

Pegasus Havayolları Yönetim Kurulu Başkanı Ali Sabancı, Eylül 2005'te sipariş ettiği 12 adet yeni nesil Boeing 737-800'lerin ilkini, Seattle'da teslim alırken, satır arasına "Havacılık baba parasıyla olmuyor" vurgusunu da ekledi.
Sabancı'nın, Amerika'nın göller kenti Seattle'deki Boeing fabrikasına ilk gelişi. Birlikte olduğumuz basın gurubu içinde de ilk gelenler çoğunlukta. Sabancı, "Ankara'da otelde ayakkabımı boyayan adam, "Ne zaman uçak üreteceksiniz? Sizden uçak üretmenizi bekliyoruz" dedi. Şimdi adama "Hallederiz" demek istemedim, çünkü doğru değil. Bu işi yapamayız" diyerek bazı muhtemel soruların da önünü kesiyor.
Fabrikalar kurmuş bir ailenin çocuğu olsa da, uçak üretimini hayal etmiyordu. Sabancı'ya havacılık merakının nereden geldiğini soruyorum, "Babam (Şevket Sabancı) çok istiyordu. Sabancı Holding'i bu yatırımı razı edemedi. THY'nin özelleşmesini bekliyordum, o da olmadı. Babam, "Aile fertlerinin kendi akarları olması lazım" diye söylerdi, biz de bu yatırımı yaptık" diye yanıtlıyor.

'Örnek aldığım şirket'
737'nin üretiminin sürdüğü alan gerçek ötesi gibi; sanki lego oyuncak fabrikası. Renkli renkli parçalar birleştirilip, koca gövdenin içi doldurulacak. İlk işlemlerden birisi kanatların boyanması. Çünkü kanatlardaki boyaların ağırlığı uçağın dengesini etkiliyor.
Üzerinde Amerikan havayolu şirketlerinden Southwest'in adının yazıldığı bir uçak imalatta. Sabancı, "Olmak istediğimiz havayolu şirketi" diyor. 490 uçağı bulunan Southwest, 1960'ta kuruldu. Dünyada havacılık sektörüne ilk 'ucuz taşıma' yöntemini getiren Southwest, 11 Eylül'ün kriz ortamında zarar etmeyen tek havayolu şirketiydi.
Sabancı, "Benim için iki şey önemli. Ucuzluk ve destinasyon (Varış yeri)" diyor. Türkiye'den 25'i aşan ülke ve 150 noktaya charter uçuşları yapıyor. İç hatlarda uçuş yaptığı il sayısı 16'ya ulaştı. 11 adet Boeing 737-800, 2 adet Boeign 737-400, 3 adet Boeing 737-500 ve yüzde 20 hissesini aldığı İzair'in kapasitesiyle toplam 18 uçağı bulunuyor. 12 adet 737 serisi siparişi 2012'de tamamlandığında filo 30'a çıkacak. Pegasus, Onur Air ile yaptığı görüşmeleri bir aya kalmaz bitirir ve Onur'un 22 uçağını da filosuna ekler.

Uçak havada olacak
Sabancı, "İlk arabamı aldığımda önünde resim çektirmiştim. İlk uçağımı aldığımda önünde resim çektirmek istemem. Limanda uçak gördüğüm zaman üzülürüm. Uçak havada olacak. Maliyetlerimizi çok uçarak düşürüyoruz" diyor.
"Ucuz biletten kaç kişi yararlanıyor?" sorusuna Sabancı, "Günde 8000 misafirlerimizin yüzde 10'u ucuz biletten yararlanıyor" diyor.
Şirket cirosu içinde çok önemli bir oran olmasa da uçak yolculuğu ile tanışan kişilerin sayısının artması önemli. "Gurbet" kimsenin içinde yara olarak kalmayacak.



Sabancı göle maya çalacak!
Sabancı'nın babası Şevket Sabancı'nın Yönetim Kurulu Başkanı olduğu Esas Holding, Çukurova'dan TMSF'ye geçen Pegasus'u 2005'te satın aldı. O tarihten beri araştırmasını yürüttüğü sosyal sorumluluk projeleri içinde Sabancı 'gölleri' seçti.
Çevreye katkının, karbon gazı sarfiyatı en az olan uçak alımına özen göstermekten ibaret olmadığını söyleyen Sabancı, "Seçeceğimiz bir gölü koruma altına alacağız. Gölün doğal dengesini bozacak her türlü girişime müdahale edeceğiz" diyor.
Sabancı'nın yaklaşık 80 milyon dolar civarında para ödeyeceği Boeing 737 yeni nesil uçak, Sabiha Gökçen Havalimanı'na inecek. Uçağı, annesi Hayırlı Sabancı karşılayacak. Çünkü Sabancı, Seattle'dan teslim aldığı uçağa annesinin adını verdi.

14.11.2007 Milliyet Serpil YILMAZ


Hüsnücan Sayım

No comments: