Wednesday, October 17, 2007

HAVADA YENİ ALIŞVERİŞ KOKUSU MU VAR?

Fırından yeni çıkmış, sıcak ekmek kokusu kimi acıktırmaz ki? Kokunun mağazalardan otellere, insanların satın alma içgüdüsünü tetikleyen gizli bir silah olduğunu biliyor muydunuz?.

Üretmenin, satmanın ve satın almanın sonu yok. Gün geçmiyor ki uzmanlar yeni bir yöntemle karşımıza çıkmasınlar. Son olarak İngiltere ve Amrika'da yapılan araştırmalar, kokunun insanın satın alma içgüdüsünü doğrudan etkilediği yönünde. Size ne kadar inandırıcı gelir bilemiyoruz ancak, özellikle yurtdışında büyük şirketler, satın alma stratejilerinin bir parçası olarak özel esanslar hazırlatıyor. Kullanılan kokuların mutlaka satılan ürünü çağrıştırması gerekiyor. Emlakçılar, "Bir evi satmak istiyorsanız, içinde ekmek pişirin. Bu, yepyeni boyadan ve ithal parkelerden bile daha ikna edici bir yöntemdir," diyor.

SICAK EKMEK KOKUSU
Günümüzde koku ile insanları cezbetme yöntemlerini en iyi uygulayanlar, fırın ve pastaneler. Sabahları taze ekmek kokusunu, havalandırmalarından dışarı vererek, dışarıdakilerin acıkmasına ve içeri girerek bir şeyler satın almasına etki ediyorlar. Bu konuda bir araştırma yapan İngiliz uzmanlar, bir market zincirinin havalandırmalarından, bademli sıcak kurabiye kokusu yaymışlar ve gün içerisinde satılan bademlerin normalin yaklaşık iki katı olduğunu gözlemlemişler.
ÇOCUK REYONLARINDA BEBE PUDRASI
İngiltere'deki Mothercare mağazaları, satış oranını yükseltmek için mağazalarında bebe pudrası kokusu kullanıyor. Böylece mağazaya gelen müşteriler, buranın temiz ve çocuklar için uygun olduğu hissine kapılıp güvenle alışveriş ediyorlar.
OTELLERDE LAVANTA
Otel ve SPA'larda ise vanilya, çilek gibi kışkırtıcı kokulardan çok lavanta, yeşil çay gibi dinginleştirici etkisi olan kokular tercih ediliyor. Amaç, gelen müşterinin, kendisini evdeymiş gibi rahat hissetmesi ve daha uzun süre konaklaması. Türkiye'de henüz bu tarz uygulamayı profesyonelce yapan çok sayıda otel yok. Ancak The Plaza Hotel, Rebul Kozmetik Şirketi'ne lavantalı losyonlar hazırlatarak, müşterilerin hijyenik bir ortamda olduklarını hissetmelerini amaçlıyor. Las Vegas'taki oteller ise belirli aralıklarla kumarhanelere oksijen yayıyorlar. Oksijeni koklayan müşteriler de sabaha kadar dinç bir şekilde kumar oynayabiliyor. Koku ile satış artırma stratejisini en profesyonelce uygulayan şirketlerin başında Sony geliyor. Kadın müşterileri de hedef almak isteyen Sony, ScentAir isminde bir kozmetik şirketine özel bir esans hazırlatmış.
DOĞRU ESANS
Karıştırılan 1500 farklı aromatik yağdan, kadınların hoşuna gidebilecek fakat erkeklerin de gözünü korkutmayacak, turunçgillerin ağırlıkta olduğu bir koku yaratılmış. Sony'nin yaratıcı direktörü Christine Belich, böylelikle 'Elektronik erkek işidir' tabusunu yıkmayı başardıklarını söylüyor.
http://arsiv.sabah.com.tr/2006/11/14/cp/gnc117-20061104-101.html

ARZU ADIGÜZEL

1 comment:

Marketers discussing marketing & markets said...

Pazarlama biliminin kobayı, deneği olan biz insanlar koca bir mercek altındayız. Müşterilerini anlamak, yakalamak, tanımak, ikna etmek için durmadan çalışan firmalar, duyuları kullanarak müşterilerini ele geçirmenin yolunu da bulmuşa benziyorlar.
Yeni araba kokusunun tüketiciler tarafından tatmin edici, sevilen, aranan bir koku olduğunu anlayan araba firmaları da montaj aşamasının son noktasında arabalara “yeni araba kokusu” spreyi sıkmaya başlamışlar( http://www.marketingmagic.ca/articles/5Senses.htm ).
ARZU ADIGÜZEL