Wednesday, December 12, 2007

Kara İnciden Pazarlama Dersleri

Gloria Jeans, hızlı kahve pazarının ivmesinden faydalanarak büyüme hızını artırdı.
Yıllar önce bir ayakkabı şirketinin sahibi, pazar araştırması yapmaları için Afrika'ya pazarlamacılar gönderir. Birinci pazarlamacı, pazar araştırması yaptıktan sonra patronunu aradığında ona şöyle der: Burada bizim için hiçbir fırsat yok. Çünkü hiç kimse ayakkabı giymiyor. Birkaç ay sonra giden ikinci pazarlamacı patronunu arayıp heyecanla şöyle der: Afrika'da inanılmaz fırsatlar var. Çünkü burada hiç kimsenin ayakkabısı yok. Bu küçük hikaye, Türkiye’nin gelişmekte olan hızlı kahve pazarında öncü şirketlerden biri olan Gloria Jeans’in başlangıç hikayesini en güzel şekilde özetliyor. Türkiye’de hızlı kahve pazarı olarak nitelendirilen pazardaki açığı iyi tespit eden Gloria Jeans, genç kesime kahvehaneler dışında huzurlu bir sosyalleşme mekanı sunarak pazara girdi. Orsa Strategic Communication Consultancy'den Salim Kadibeşegil’e göre aslında Osmanlılarda kıraathaneler, kahvehaneye dönüşmeden önce çay, kahve içilerek gazetelerin, dergilerin ve kitapların okunduğu, toplumun sosyalleşme ihtiyacına cevap veren yerlerdi. Genç kesimin bu ihtiyacı uzun süredir tam olarak karşılanamadı. Bunun yanı sıra Türkiye’nin genç nüfusunun sosyalleşirken yabancı akranlarının yaşam biçimleri gibi birçok global kanaldan etkilendiği de biliniyor. Öyle ki Gloria Jeans gibi büyük zincirlerin yer almadığı bazı bölgelerde, adının sonuna “Jeans” sözcüğünü ekleyerek bu trendden yararlanan küçük girişimler bile mevcut.
http://www.businessweek.com.tr/general/sonsayi.asp?cN=78&contID=1735

Mengü Dolguner

1 comment:

Marketers discussing marketing & markets said...

Türkiye'de hızlı kahve pazarı birkaç yıldır önemli ölçüde bir artış gözleniyor.Her merkezi yerde artık bir kshve mağazasına rastlamak mümkün.Kahveyi çok seven biri olarak bu gelişimden oldukça memnunum. Gloria jeans'ten sonra piyasa giren Strbucks,kahve markası diyince akla gelen ilk isimlerden biri oluyor. Gloria Jeans müşterilerine çeşitli lezzet deneyimlerinin yanı sıra ayrıca her yaştan kesime hitap eden bir cafe ortamı sunuyor. Onu Sturbucks'tan ayıran en önemli farklardan biri masaya hizmet sunması ve Türk kahvesi de satıyor olması. Strbucks ise daha çok "alve çık" özelliğinde devam ediyor. Stabuks'a göre Gloria Jeans daha yavaş bir büyüme sergiliyor. Fiyatların da optimum düzeyde olması her kitleden kişiye bu markalar oldukça tanıdık gelmesini sağladı. Gloria Jeans pazarın öncüsü iken Starucks da piyasayı hızlandıran firma olup Gloria Jeans'in büyümesine de büyük katkıda bulunmuştur.

Mengü DOLGUNER