Tuesday, May 27, 2008

ALİ SABANCI, STRATEJİK ORTAKLIKLARLA FİYATI AŞAĞIYA ÇEKİYOR

Pegasus, bankacısından gömlekçisine 22 değişik kuruluşla stratejik iş birliği içinde bulunuyor. Pegasus Kart, seyahat sigortasında AIG iş birliği ve dünyaca ünlü otel rezervasyon sistemi HRS bunlardan sadece bazıları. Pegasus Yönetim Kurulu Başkanı Ali Sabancı “ Müşterilerimizin her türlü ihtiyacına cevap verebilmek adına Pegasus büyüdükçe stratejik ortaklarımız da artacak” diyor.
Stratejik ortaklıkların Pegasus için önemi çok yönlü. Havayolu bu ortaklıklarla sadece müşteri ihtiyacını karşılamakla kalmıyor, bilet dışı gelirlerini de artırıyor. Sabancı, bu sayede bilet fiyatlarını en alt seviyelere indirerek, daha fazla kişiye Pegasus ile uçma şansı yarattıklarını kaydediyor.
Ucuz fiyat konseptiyle 3 yılda özel hava taşımacılığı sektöründeki rekabetin artmasına neden olan Pegasus, Ali Sabancı’nın deyimiyle uçmayı kolay hale getirdi. Sabancı bunu nasıl yaptıklarını da şöyle açıklıyor:
“Örneğin fiyatlarımıza yiyecek ve içecek ücretleri dahil değil. Böylece yemek talep eden ücret ödüyor, istemeyen ise yemediği ürünün, taşımadığı bavulun parasını ödememiş oluyor. Yemek talep eden müşterilerimize de zengin çeşitlerle donatılmış Pegasus Flying Cafe menülerimizle hizmet veriyoruz”.
Yapılan bu uygulamalar Pegasus’a ciddi bir büyüme getirdi. Şirket, 3 yılda tüm rakiplerini geride bırakarak THY’den sonra 2’nci büyük havayolu oldu. Sabancı, bu büyümeyi yakalarken karlılıktan taviz vermediklerini belirtiyor. “Bu sonucu kar ederek başardık. Sektör yüzde 36 büyürken, Pegasus yüzde 64 büyüdü ve pazarı büyüttü” diyor.
Geçtiğimiz yılı yüzde 64’lük büyümeyle kapatan Pegasus, bu yıl büyümede yavaşlama bekliyor. Ali Sabancı, bu yıl pazardaki konumlarını koruyacaklarını ve pazarı büyütmeye devam edeceklerini kaydediyor.

Kaynak: Capital Dergisi Mayıs 2008 sayısı





Yorum:
2000’li yılların başına kadar lüks kabul edilen hava taşımacılığı günümüzde erişilebilir fiyatlar sayesinde oldukça sık tercih edilir hale geldi. Ulaştırma Bakanlığı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü verilerine göre, Türkiye'de 7 hava yolu işletmesi tarifeli ya da tarifesiz seferlerle yolcu ve yük taşıyor. Pegasus birçok açıdan bu şirketler arasında en farklı duruşa sahip olanı. Öncelikle günümüz rekabet koşulları düşünüldüğünde kaliteli hizmeti, makul fiyata sunmak başarının en önemli faktörlerinden bir tanesi. Bunun bilincinde olan Pegasus, uçuş maliyetlerini düşürebilmek adına dünyada yıllardır uygulanan “Low cost carrier” modelini ülkemizde hayata geçirdi. Bu kapsamda dar koltuk aralıklarıyla daha fazla yolcu taşırken, alternatif havalimanları kullanarak yer maliyetlerini düşük seviyelerde tutmaya başardı, uçak içinde catering hizmetlerini ücretli hale getirerek hem bilet fiyatını daha makul seviyelere indirdi, hem de yiyecek-içecek talep edilmesi halinde ekstra gelir sağlayıp karlılığını artırdı, ayrıca son dönemlerde de uçakların dışına giydirmeler yapıp reklam almaya başladı. Pegasus bu sayede özellikle yurtiçi uçuşlarda diğer hava yolu işletmelerinin yanında rekabetçi fiyatlarıyla öne çıkarken, karlılığından ödün vermemeyi de başardı.

107604208 / Ali Çelik

No comments: