Monday, May 26, 2008

Bir tepsi baklavayla Antep’e Starbucks istediler

Eylem Türk – www.milliyet.com.tr-19.05.2008
Türkiye’de 100 şube sınırını aşan kahve zinciri Starbucks, yeni mağaza yeri ararken kendilerine gelen tüketici görüşlerinden de yararlanıyor
Shaya grubunun Türkiye’nin, iyi bir yatırım ortamı sunacağına inandığını söyleyen Starbucks Genel Müdürü Can İkinci, “Starbucks Türkiye’de büyümeye devam edecek. Şu anda 100’ü aşkın mağazaya ulaştık. Yeni mağazaların yerlerini ve sayılarını gelen talebe göre değerlendiriyoruz” dedi.Her hafta kendilerine yüzlerce görüş ve talep formu geldiğini belirten İkinci şöyle devam etti: “İnternetten görüş bildirenler oluyor. Telefonla arayanlar oluyor. Anadolu’dan çok talep alıyoruz. Hatta baklava yollayanlar bile oldu. Gaziantep’ten ofisime baklava yollayıp niye hâlâ Gaziantep’te Starbucks yok diyenler oldu. Bize yer gösteren müşterilerimiz de oluyor. Şu dükkân boşalıyor, burada açabilirsiniz gibi...”Pazara yeni kahve zincirlerinin gelmesini ve onların mağaza sayılarının artmasını olumlu bir rekabet olarak değerlendirdiklerini anlatan İkinci şunları söyledi:“Kahve alışkanlığını hep birlikte değiştiriyoruz aslında. Ne kadar çok marka kahveyi anlatırsa işimiz kolaylaşıyor ve etkinliğimiz artıyor. Yeni markaların da geleceğini ve mağaza sayılarının artacağına inanıyorum. Çünkü diğer gelişmiş ülkelerle karşılaştırdığımızda nüfusumuza göre kahve mağazalarının sayısının oranı düşük.” 1000 kişilik istihdamStarbucks’ın Türkiye’de 5. yılını doldurduğunu belirten İkinci, “Yıllar içinde düzenli büyüdük. Şu anda 1000 kişiyi istihdam ediyoruz. İstanbul dışında Ankara İzmir, Bursa, Balıkesir, Aydın, Kocaeli ve Antalya’da mağaza açtık” dedi.Uzun vadede Türkiye’de her ili değerlendireceklerini ifade eden İkinci, “Şu anda nerede ne kadar potansiyel olduğuyla ilgili net bir şey söyleyemiyoruz. Perakende satışlarımız da gayet iyi gidiyor” diye konuştu.55 bin kombinasyonTürklerin geçmişten gelen ciddi bir kahve kültürü olduğunu söyleyen İkinci, “Batı dünyasına kahveyi tanıttık. Son yüzyılda ise çay tüketimi artış göstermiş. Starbucks’ın Türkiye’ye geldiği son beş yıla bakarsak kahve tüketiminde yine ciddi bir artış var” dedi. Starbucks olarak kahvede 55 bin kombinasyon yapabildiklerini kaydeden İkinci, “Bizden Türk kahvesi isteyen de oluyor. Starbucks çekirdeklerinden özel Türk kahvesi pişiriyoruz” diye konuştu.
Kahve tadım ve sohbet toplantıları düzenliyorStarbucks’ın 44 ülkede 16 binden fazla mağazasının bulunduğunu kaydeden İkinci şunları söyledi:“Starbucks, girdiği her ülkede kahve alışkanlığının artmasına katkıda bulunuyor. Sadece mağaza açmakla kalmıyoruz. Kendimizi adeta kahve misyoneri olarak görüyoruz. Her mağazamızda kahve tadımı ve kahve sohbetleri düzenliyoruz. Kahve nereden gelir, özellikleri nelerdir gibi bilgiler veriyoruz.”
YORUM
Dünyanın değişik ülkelerinde her gün 3,5 milyondan fazla insana servis veren Starbucks, pazarlama stratejisini, insanların karınlarını değil ruhlarını doyurmayı hedefleyen bir şirket olarak tanımlıyor. Sadece kahve içimi için sunduğu ortam ile kahve içmeden öte bir mekan haline gelen Starbucks; güne başlarken veya gün içinde keyifli bir saat geçirmek için tercih edilen bir cafe haline gelmiştir. Başarının arkasında doğal olarak hiçbir müşterinin kötü deneyim yaşamaması önemli yer tutuyor. Çok sayıda mağaza açması da kritik bir rol oynamaktadır. “Müşteriyi her yerde yakala” stratejisi de integrasyonu açıklıyor. Müşteriyi herzaman kendini farklı hissettirecek bir ortam yaratan Starbucks; marka bilinirliği yaratıp, sürekli tüketim için neden bulup fayda sağlamış, ürünü pratik kılıp çeşitlendirmişyani farklı tatlar bulup (55 bin çeşit kombinasyon) çeşitli zevklere hitap etmiştir. Günümüz rekabetinin gerekliliği de budur. Dünyadaki bu genişlemeyi, Türkiye’de de aynı şekilde geliştirmeyi hedeflediğini görüyoruz. 2003 yılında Türkiye’ye gelen Starbucks büyük şehirlerden sonra şubelerini Anadolu’nun çeşitli illerinde genişletmek istemesi de temel stratejisiyle uyumludur. Müşterilerden gelen talebin de bu yönde olması özel coffee mekanı açan rakiplerinin de çoğalmasıyla pazar payında düşme tehdidi gören Starbucks için olumlu bir gelişme sayılır. Ayrıca yeni iş imkânları sunması da Anadolu’dan gelen taleplerin nedenleri arasında düşünülebilir. Starbucks’ın girdiği her ülkede kahve alışkanlığının artmasına katkıda bulunması, bu yönde piyasa girmek isteyenleri de heyecanlandıracaktır. takipçi rekabet kızışacaktır. Kahve tanıtım günleri.. vs. de müşteriyle yakın olma, her yönden marka bilinirliğini arttırmak anlamına gelmektedir. Kısaca tüm beklentileri karşılayıp markayı müşteriyle bütünleştir ilkesini en iyi şekilde uygulamaktadır.

Hülya Nur Kocaman
107604228

No comments: